Aan de hand van de inkomsten en de vaste lasten wordt een budgetplan opgesteld. Daarnaast zijn de normale werkzaamheden van een bewindvoerder:
- Huisbezoek bij cliënt tijdens intake en periodiek
- Het aanvragen van het bewind
- Het openen van een beheerrekening en leefgeldrekening
- Telefonisch spreekuur en contact via e-mail
- Het beantwoorden van vragen of opmerkingen per mail of telefoon
- Het inventariseren van de schulden en eventueel aanvragen van een schuldregeling bij de gemeente
- Het aanvragen van toeslagen bij de Belastingdienst
- Het verzorgen van belastingaangifte box 1
- Het aanvragen van inkomen waar de cliënt recht op heeft
- Ervoor zorgen dat de maandelijkse vaste lasten worden betaald met het inkomen
- Declaratie ziektekosten
- Aanvragen bijzondere bijstand en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
- Het treffen van betalingsregelingen bij kleine schulden
- Het jaarlijks afleggen van rekening en verantwoording bij de Kantonrechter
Onderstaande punten behoren niet tot de normale werkzaamheden:
- Belastingaangifte box 2 en 3
- Bewind bij ondernemersactiviteiten
- Ontruiming van de woning
- Meegaan naar het UWV of WSNP-zitting
- Administratie voor het persoonsgebonden budget (PGB)
- Verkoop onroerend goed
- Ingewikkelde nalatenschappen